dinsdag 25 september 2007

Even naar de Gamma

De dag begon met Yao die op mijn raam klopte. Hij had een emmer warm water voor me om mee te douchen. Een welkome tractatie om eens niet met steenharde tepels van het koude water te hoeven douchen.

Na het ontbijt zijn Yao en ik naar de houtwerf vertrokken.
Een plek waar ieder die ooit de redenen voor beleveiligingen op zaagtafels uitgelegd heeft gekregen het in de broek doet. Het verbaasde mij echt dat er mensen rond liepen die al hun ledematen nog hadden. Veiligheidsmaatregelen zijn er dus totaal niet (uitgezonderd de regel; probeer niet in de zaag te vallen).

Hoe het werkt; je komt aan op een onverhard terrein die ook als vuilnisbelt (letterlijk) dienst doet. Dan ga je naar een mannetje en bespreekt wat je nodig hebt. Hij laat je wat slechte balken zien, dan zeg je dat je goed spul nodig hebt, en dan krijg je dat te zien. Je bespreekt een prijs en betaalt. Je hebt dan een aantal gigantisch grote, dikke, onbehandelde hardhouten balken. Hierna komt er een mannetje en die gooit met weinig moeite een balk op z'n schouder (in Nederland zou er zeker een heftruck aan te pas komen in verband met de arbo) en brengt de balk naar de andere kant van het terrein waar verschillende bewerkings werkplaatjes zijn. Daar wordt de balk in platen of kleinere balken gezaagd en glad geschaafd. Dat is het onderdeel wat je eigenlijk niet wil zien. Ze gaan er zo ontzettend onveilig om met de machines. Gelukkig heb ik in de 4 uur dat wij er waren (ja, alles duurt lang) geen ongevallen gezien.

Na het bewerken betaal je de zager en draagt het sjouw-mannetje de planken naar je auto (of in het geval van veel Ghanesen je afgehuurde taxi). En dan begint het zelfde dansje opnieuw omdat we meer dan 1 houtsoort wilden kopen.

Het hout is echt heel mooi. Het is alleen nog wel nat (pas gekapt) en moet dus nog een tijdje (een week of 3) drogen voordat ik er wat mee kan maken.

Mijn doel was (voordat ik hier naartoe kwam) om met duurzame materialen te werken. Nu is er veel mooi hardhout te koop hier omdat het hier groeit, maar er wordt amper iets teruggeplant voor de bomen die gekapt worden. De paar multinationals die dat wel doen, verschepen hun keurmerk hout direct naar Europa. Dat hout komt hier dus niet op de markt. Je komt er als kleine ondernemer ook niet tussen om een partijtje te ritselen. Duurzaam gekapt hout is daarom hier gewoon totaal niet te verkrijgen.

Ik hoop nog wel wat producten te kunnen verzinnen met afvalmateriaal, maar over het algemeen heb ik mijn wens om duurzaam wat te doen moeten laten varen. Dan maar focussen op nuttige dingen maken waar het leven van een paar arme kinderen een beetje beter van kan worden. (Ook zeker de moeite waard.)

Een 'balkje' zagen

1 opmerking:

Mario of Luigi? zei

Menneke,

Ouwe Sjohn!! Dacht ik dat de c-artiest in je wat naar de achtergrond was verdrongen nu we het elvis-impersonator-schap wat hebben afgezworen... Dames die je was doen, op meer foto's dan het bruidspaar... en overal mannetjes voor. Ik ben niet jaloers, ik ben NIET jaloers, ik ben niet jaloers!!
En nou wil ik hier niet de kriticus uithangen, maarreh.. heb je nou eigenlijk ook gewerkt die eerste werkweek of alleen maar bezoekjes afgelegd???
Heb me in Arusha (Tanzania) trouwens ook eens een keer staan vergapen aan de lokale Gamma. Mooi om te zien, mooi hout, maar duurzaam kennen ze inderdaad niet. Het verbaast me dus niet echt dat het bij jou daar niet anders is. Ben heel benieuwd naar het vervolg!!

Wij zijn hier ook bezig met ons eigen duurzaamheidsproject. We zoeken nog steeds naar een huis. We dachten iets gevonden te hebben maar de verkoper had ineens fantastische ideeën over prijsopdrijvende openbare inschrijvingsronden met eenzijdig gedicteerde voorwaarden. Hij wilde niet op ons bod ingaan. We houden ons nu dus maar bezig met het onveilig maken van de wegen met de motor (ieder apart inmiddels). Is bijzonder gaaf! Bikerchickie (zo noem ik Sas voortaan) wil zelfs nu al een motor gaan kopen, terwijl we nog niet eens een huis met berging hebben om het ding in te zetten!! Lijkt mij niet al te handig, maar ik heb de broek niet aan dus gaan we volgend weekend lekker brommers kieken bij de dealer.
Ik ga zo de folder ophalen trouwens bij het postkantoor, is afgelopen week gedrukt. Ben er zelf nog mee aan het kloten geweest, plaatjes waren te groot, ze wilden snijlijntjes, enzo. Ben heel benieuwd.

Zeg, misschien kunnen we ook eens even kort live bijpraten. Je hebt een mobielnummer opgegeven met +31, nou lijkt me dat vreemd omdat je daar zit (en je niet reageert op sms). Moet het niet beginnen met de landencode van Ghana?!
Ik hoor/lees het wel!!

Later meneertje dubbel wit

vandaag Luigi