maandag 24 september 2007

Het begin van mijn eerste werkweek

In de ochtend hebben we Wendy en Evy weggebracht naar Besease. Een dorpje 25 kilometer buiten Kumasi waar een weeshuis en bijbehorend schooltje staan. Dat wordt hun thuis de komende weken. Gezien de levensomstandigheden die ik tot nu toe in Ghana ben tegengekomen, was ik op het ergste voorbereid. Gelukkig viel het mee. De kinderen hebben kleren (wel maar 1 setje, vaak met gaten) een dak boven hun hoofd en een bed om in te slapen. Het gebouw waar ze in slapen is nog geen 10 jaar oud, maar toch al behoorlijk afgeleefd. De leidster van de school heeft ruzie met de leidster van het weeshuis (beide koppige oude dametjes). De kinderen hebben geen bezit en hebben buiten school om niets te doen. Vandaar dat ze dan maar een beetje vandalisme gaan plegen op hun eigen gebouw. Er wordt totaal niet tegen op getreden door de leiding. Ze worden aan hun lot over gelaten en mogen in alles gewoon hun gang gaan. Wat in mijn ogen daar vooral nodig is is een ferme hand die de kids wat discipline en tevens respect voor spullen bij brengt.
Helaas hebben ze 2 lieve meiden gekregen die de kinderen wel wat broodnodige persoonlijke aandacht kunnen geven, maar niet die ferme hand. Ik ben benieuwd of ze dus echt iets kunnen betekenen voor die kids. We zullen zien.
De middag heb ik besteed aan Yao's werkplaatsje bekijken en een lijst van mogelijke projecten maken. Morgen gaan we waarschijnlijk hout inslaan. En de komende tijd gaan we andere GoodWorkGhana projecten bekijken, zodat ik daar ook kan inschatten wat er nog aan meubels en/of speelgoed ontbreekt.

Yao's werkpaard; de Landrover

Geen opmerkingen: