dinsdag 6 november 2007

Dag allemaal. Wederom bedankt voor al jullie lieve reacties de afgelopen tijd! Als antwoord op sommige vragen het volgende:

* Nanneke: De vrouw trekt niet op de compound van de man in, na het trouwen. Het is nogal gecompliceerd. Traditioneel blijf de vrouw bij haar moeder wonen. De man, die van oudsher meerdere vrouwen heeft, is soms bij haar en soms bij een ander. Maar hij zorgt/betaalt voornamelijk voor de kinderen van zijn zus. Daarvan weet hij namelijk zeker dat het familie is. Van de kinderen die hij met z'n vrouw heeft weet hij dat natuurlijk niet 100% zeker. Bloedband is dus het aller belangrijkste hier. En ooms zijn dus de hoeksteen van een familie. Tegenwoordig is alles wat minder traditioneel. Als een man geld heeft, bouwt hij een huis en daar trekt hij met z'n nieuwe vrouw in. Arme mensen moeten maar kijken waar er woonplaats is. Meestal trekken jong getrouwden bij familie in.
Dat meisjes (en jongens) vaak geen opleiding krijgen is, naast dat het duur is, omdat ze moeten werken op het land.

*Wendy (Obrnui de 1ste): Jammer dat niemand Pringels-met-aardbeienijs wil proberen (ligt toch echt aan de naam, niet de smaak). Ik heb Yao ook proberen overtuigen van het nut van Gluh-bier (warm bier, evt met kruiden) als het koud is, maar daar zag hij ook niets in. Misschien heb je in Frankrijk daar meer succes mee?

*Nils: helaas kan ik niet met mijn sik het sinterklaaspak in op schiphol. Ik vier namelijk sinterklaas (en jouw verjaardag) hier tussen de zwarte pieten (ik kom 12 december terug).

*Alan: Ik heb nog geen grote wilde dieren gezien. Alleen gekko's, geiten, honden, katten, schapen, koeien, salamanders en allerlei soorten vreemde insecten. De grote wildparken liggen in het noorden en zijn moeilijk bereikbaar ivm. overstromingen. Zelfs als je er zou kunnen komen zie je waarschijnlijk niet veel grote dieren omdat ze overal te drinken hebben en zich dus verstopt houden. Plus ik zit voornamelijk in een stad. Daar zijn niet veel wilde dieren. Wie weet zie ik wel wat als ik met Jacq ga reizen.

*Kim: Ik ga proberen een sportdag te organiseren met jouw spullen als prijzen. Staat gepland op 23 november.

*Chris: Zo'n onderzoek... meten ze dan zowel slap als stijf?

*Rob: de ambtenarij is in je bloed gaan zitten!

*Verder: welkom nieuwe reageerders: Nienke, Jan en Truus

Tot de volgende keer. X

6 opmerkingen:

Kim zei

Poeh, da's ingewikkeld. Betekend dat als Wytze en ik ooit nog kinderen zouden krijgen Wofa Daniel daarvoor moet betalen? Best een interessante regeling :o)

daniel zei

Ja, in princippe werkt 't wel (zolang Wofa Wytze voor de kinderen van z'n zus betaalt etc.). Dus als zoon moet je maar hopen dat je moeder niet teveel dochters krijgt (zodat je het later nog kan betalen) en als dochter hoop je dat je moeder op z'n minst 1 zoon krijgt (zoadat er iemand is die jouw kinderen naar school kan sturen). Moeders moeten in ieder geval flink fokken om het systeem te laten werken. Gelukkig ontleed je hier status aan de hoeveelheid kinderen die je op de wereld zet, dus dat zit goed.

karen zei

Hi Daniel,
Mijn vriendin Carolien leest ook jouw weblog en zegt hoi. Haar zoon Vincent is op het moment ook in Ghana, maar omdat zijn vriendin ziek is geworden, zijn ze achter op schema en hebben geen tijd om langs te komen. Ik zou het grappig hebben gevonden als jullie naar zo'n lange tijd, elkaar in Afrika weer hadden ontmoet.
Jouw anzichtkaart is vandaag aangekomen, bedankt. Teresa en ik gaan morgen koffie drinken in Rotterdam met Jacqueline.
Groetjes
Karen

Mario of Luigi? zei

Wofa,

Ik zeg: best blij met maar 1 zus! Dus betalingsgewijs bofa ik voorlopig ook nog even.
Helaas heb ik de Ghanese status van ambtenarij nog net niet bereikt.. De ik-kijk-wel-uit-het-raam-de-hele-dag volksstammen hebben overigens een nieuwe ambtelijke hobby: ik-kijk-wel-de-hele-dag-naar-het-beeldscherm.. Het zetten van honderd stempels op de ingekomen enveloppe alleen al is dus binnenkort helaas uit de mode. Ach ja, daar staat tegenover dat we nu kunnen zeggen: nee-het-staat-echt-niet-in-de-computer-dus-dan-is-het-niet-zo-en-kan-ik-u-echt-niet-helpen!
Nu we het dan toch over de digiweg hebben. Heb ik eindelijk zo'n skype ding aangeschaft, is meneer nooit online!!! Mail anders even wanneer wel of wanneer het best te proberen.
Latert!
your friend, not Koen's,
Bofa Bør

Nils at Lichting98 zei

Hey Daniel,
Waar halen jullie al die films vandaan? Een tijdje geleden las ik op je blog dat je de ene na de andere film zat te kijken...
Als ik een DIVX van het internet trek (American Gangster al gezien?)
ben ik daar toch 20 min. mee bezig,
en dat is zonder stroomuitval.

Hoi Nils

daniel zei

Hoi Nils,
Downloaden is inderdaad geen optie. Gelukig verkopen ze hier op elk straathoek 16-in-1 dvd paketten. 16 films op 1 schijfje. Soms van die slechte, in de bioscoop opgenomen films, maar meestal gewoon dvd kwaliteit al zijn ze wel heel erg gecomprimerd op er 16 op 1 schijfje te krijgen, maar toch kun je er best OK naar kijken. Vaak zijn het ook thema's. 16 romantische komedies of sci-fi of 16 Leonardo diCaprio films, of alle Harry Potter en Starwars films bij elkaar op 1 schijfje. Vaak erg grappige combi's.