maandag 1 oktober 2007

Ashanti tempel

Vanochtend weer met Yao en Marlieke meegereden naar Besease. Terwijl zij Wendy en Evy weg brachten ben ik het dorp in gegaan om een door Unesco beschermd gebouwtje te bekijken. Het was de tempel van een medicijnman die 100 jaar geleden geraadpleegd werd door de opstandelinge Yaa Asantewaa (moeder van de toenmalige koning en een echte volksheldin). Op grond van wat die stonedde knakker haar vertelde is die Yaa Asantewa de laatste grote oorlog van de Ashante (lokale bevolking) begonnen. Ze leidde haar volk in opstand tegen de Britse bezetter omdat die medicijnman haar vertelde dat dat een goed idee was. Die Yaa Asantewaa is toen gevangen genomen, en verbannen naar een gevangenis op de Seychelle eilanden waar ze jaren later overleed. In mijn ogen is het moraal; "neem geen advies aan van mensen onder invloed", maar mensen hier zien haar als een echte heldin die opkwam voor haar volk en geen angst kende.

De tempel is nu cultureel werelderfgoed en is 1 van de 10 nog resterende voorbeelden van de unieke Ashanti architectuurstroming.
Een hoekje in het honderden jaren oude lemen tempeltje.

2 opmerkingen:

Unknown zei

He, menneke. Heimwee hoort er bij. Wat ik wel mis is een foto van je million dollar haircut. Hoe comminuceer je eigenlijk met de locals? Spreken ze daar een woordje Engels of alleen Ashanti? Mooie bank trouwens. Probeer verder je avonturen trouw bij te houden leest als een echt jongens boek. Ben erg jaloers, maar gelukkig is de computer met ingebouwde scratch and smell functie nog niet uitgevonden. Gr Chris

karen zei

Ik wist niet dat jij zo mooi kon schrijven, Daniel.
Ik wil ook zweten als ik werk, dan denk ik dat ik mijn best heb gedaan, het kan ook aan mij leeftijd liggen natuurlijk!
Alan heeft gisteren de verwarming aan moeten zetten. Daar heb jij geen last van.
Groetjes
Karen